AJAL

Argentinian Journal of
Applied Linguistics

 

Vol. 04, No. 02 (November 2016)

 

The person and the teacher: A case study into language teacher identity formation

Ba-Linh Tran and Hugo Santiago Sanchez

Download full text

Abstract

Research in mainstream and language teacher education has underlined the importance of understanding teacher identity. As part of a larger investigation, this study examined the identity formation of two Vietnamese English teachers via a case study design using background and auto-biographical semi-structured interviews. The findings reinforce the conclusions drawn in some previous studies about teacher identity formation being a complex process involving professional and personal factors. Additionally, however, the results shed light on the role of formal and informal pre-training learning experiences both inside and outside the classroom, in the formation of language teacher identity. The study thus expands our understanding of teacher identity and calls for a more holistic perspective that acknowledges this multiplicity of prior learning experiences as well as the professional and personal dimensions of this construct.

Keywords: teacher identity; language education; holistic perspective; Vietnam.

Resumen

La investigación sobre la formación docente en general y en idiomas ha subrayado la importancia de comprender la identidad del maestro. Como parte de una investigación más amplia, este estudio examinó la formación de la identidad de dos profesores de inglés vietnamitas a través de un estudio de caso, utilizando entrevistas semi-estructuradas de antecedentes y auto-biográficas. Los resultados refuerzan las conclusiones de estudios anteriores sobre la formación de la identidad docente como un proceso complejo que involucra factores profesionales y personales. Por otra parte, sin embargo, los resultados arrojan luz sobre el papel de las experiencias previas de adquisición de una lengua formales e informales, dentro y fuera del aula, en la formación de la identidad del profesor de idiomas. El estudio amplia así nuestra comprensión de la identidad docente y sugiere una perspectiva más holística que reconozca esta multiplicidad de experiencias previas de aprendizaje, así como las dimensiones profesionales y personales de este constructo.

Palabras clave: identidad docente; enseñanza de idiomas; perspectiva holística; Vietnam.

Federación Argentina de Asociaciones de Profesores de Inglés

Arturo M. Bas 22, 1° Piso of. "D", X5000KLB Córdoba, Argentina

Personería Jurídica 133 "F" (1984) - Pcia. de Córdoba

Copyright © 2015 FAAPI • All Rights Reserved, ISSN 2314-1735